بسم الله الرحمن الرحیم
اسلام ستیز از روایت زیر نتیجه گرفته است که اسلام در حجاز فقط با شمشیر گسترش یافته بود !
متن روایت: امام صادق علیه السلام فرمود: خداوند، پیامبر (ص) را ده سال مأمور تبلیغ اسلام به مردم کرد، اما آنها از پذیرفتن اسلام امتناع ورزیدند، تا آن که فرمان جنگ به او داد؛ بنابراین، خیر در شمشیر و در زیر شمشیر است و همچنان که در آغاز چنین بود دوباره نیز چنین خواهد شد.
متن روایت: محمد بن یحیى، عن أحمد بن محمد بن عیسى، عن علی بن الحکم، عن أبی حفص الکلبی، عن ابی عبد الله قال: إن الله عزول بعث رسوله بالاسلام إلى الناس عشر سنین فأبوا أن یقبلوا حتى أمره بالقتال، فالخیر فی السیف و تحت السیف و الامر یعود کما بدء.
منبع: اصول کافی جلد ۹ صفحه ۳۶۶
قسمت اول
پاسخ: وقتی به عمق اسناد تاریخی رجوع میکنیم متوجه میشویم که منظور از روایت فوق، به هیچ وجه این نیست که همه مردم (مکه) با شمشیر مسلمان شدند، بلکه ثابت میشود، از شمشیر برای برداشتن، موانعی به کار برده شد که به هیچ وجه موانع علمیو عقلانی در برابر اسلام و دعوت پیامبر صلی الله علیه و آله نبودند:
مطابق اسناد تاریخی اگر عدهای از سران شرک و کفر ممانعت نمیکردند همه مردم مکه فورا مسلمان شده بودند:
روایت زیر میگوید: همگی مسلمان شدند اما ....
متن فارسی: مسور بن مخزمه زهری از پدرش نقل میکند؛ زمانیکه رسول خدا صلی الله علیه و آله دعوت اسلام را آشکار کرد، تمامیاهل مکه مسلمان شدند و این قبل از آنی بود نماز واجب شود. تا آنکه رسول خدا صلی الله علیه و آله آیات سجده را خواند. در این لحظه همه به سجده افتادند، به طوریکه از کثرت جمعیت جای سجده نبود، این وضع ادامه داشت، تا آنکه روسای قریش، که سر زدن به سرزمینهای خود در طائف رفته بودند، به مکه بازگشتند. آنان مردم را توبیخ کردند که: آیا دین پدرتان را رها کرده اید؟ پس از آن مردم کافر شدند !
متن عربی: عَن الْمسور بن مخرمَة عَن أَبِیه قَالَ لقد أظهر رَسُول الله صلى الله عَلَیْهِ وَسلم الْإِسْلَام فَأسلم أهل مَکَّة کلهم وَذَلِکَ قبل أَن تفرض الصَّلَاة حَتَّى إِن کَانَ لیقْرَأ بِالسَّجْدَةِ فیسجدون و َمَا یَسْتَطِیع بَعضهم أَن یسجدوا من الزحام وضیق الْمَکَان لِکَثْرَة النَّاس حَتَّى قدم رُؤُوس قُرَیْش الْوَلِید بن الْمُغیرَة وَأَبُو جهل وَغَیرهمَا وَکَانُوا بِالطَّائِف فِی أَرضهم فَقَالُوا تدعون دین آبائکم فَکَفرُوا
منبع:؛ تاریخ ابن معین ج ۳ ص ۵۳
منبع؛ معرفة الصحابة ج ۵ ص ۲۵۴۶
منبع؛ تاریخ دمشق ج ۵۷ ص ۱۵۵
یک روایت هم میگوید همگی خواستند مسلمان شوند اما ....
متن فارسی؛ عروه بن زبیر میگوید: زمانیکه رسول الله (ص) قوم خود را دعوت به نور و هدایت کرد، مردم از او دوری نجسته و نزدیک بود که سخن او را پیروی کنند، تا آنکه کسانی از قریش که صاحب مکنت بودند از طائف بازگشتند و با رسول خدا صلی الله علیه و آله به مخالفت برخواستند، در اینجا بود که اکثریت مردم از رسول خدا صلی الله علیه و آله دوری کردند.
متن عربی: لَمَّا دَعَا قَوْمَهُ لِمَا بَعَثَهُ اللَّهُ مِنَ الْهُدَى وَالنُّورِ الَّذِیأُنْزِلَ عَلَیْهِ، لَمْ یَبْعُدُوا مِنْهُ أَوَّلَ مَا دَعَاهُمْ، وَکَادُوا یَسْمَعُونَ لَهُ، حَتَّى ذَکَرَ طَوَاغِیتَهُمْ وَقَدِمَ نَاسٌ مِن َالطَّائِفِ مِنْ قُرَیْشٍ لَهُمْ أَمْوَالٌ، أَنْکَرُوا ذَلِکَ عَلَیْهِ، و اشتدوا علیه، وکرهوا ما قال لهم، وَأَغْرُوا بِهِ مَنْأَطَاعَهُمْ، فَانْصَفَقَ عَنْهُ عَامَّةُ النَّاسِ، فَتَرَکُوهُ إِلَّا مَنْ حَفِظَهُ اللَّهُ مِنْهُمْ، و َهُمْ قَلِیلٌ
منبع؛ تاریخ الطبری ج۲ ص ۳۲۸
منبع؛ مغازی الواقدی ج ۰ ص ۲۱
منبع؛ تفسیر ابن کثیر ج ۴ ص ۵۷
بر اساس این دو روایت باید گفت : توده مردم مکه به سرعت به اسلام گرویدند یا زمینه گرویدن داشتند، اما روسای قریش و قبائل با استفاده از نفوذ خود مانع رشد اسلام شدند، پس روایت فوق امام صادق علیه السلام به هیچ وجه مطلق و مرتبط با خواست اسلام ستیزان نیست !
و اینجاست که منظور روایتی دیگر از ائمه علیهم السلام تنویر میشود ؛ اگر سران الحاد که با اسلام دشمنی میکنند از میان برداشته شوند: همه دنیا مسلمان خواهند شد؛
امام صادق: جدم رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: خیر و خوبى با شمشیر و در سایه شمشیر به دست مى آید. [ مردم جز با شمشیر راست نمیشوند ]
منبع ؛ اصول کافی ج ۵ ص ۲
قسمت دوم
آشکار شدن اسلام در مکه و گرویدن شمار زیادی از جوانان، بردگان و زنان به اسلام، روسای قبایل را به عکس العمل واداشت. آنان احساس کردند، اگر اندکی در مبارزه با اسلام تامل کنند، اوضاع یکسره از کنترل خارج خواهد شد. بدین ترتیب سختگیری آغاز شد : ذکر برخی از اسناد ؛
سران کفار و ستمگران مکه، با تحریک حربهی تعصبات جاهلی مردم را منصرف میکردند؛
راوی میگوید : زمانی مروان بن حکم به پیرمردی گفت:ای پیر! آن اندازه در پذیرش اسلام تامل کردی تا جوانان بر تو سبقت گرفتند. آن پیر پاسخ داد: چندین بار تصمیم به این گرفتم اما هر بار پدر تو (حکم بن ابی عاص) ممانعت کرده به من میگفت؛ آیا شرف خویش فرو میگذاری و دین پدران خود را نهی میکنی؟
متن عربی؛ و کان حویطب بْن عَبْدالعزى دخل عَلَى مروان بْن الحکم بعدُ، وهو والی المدینة، فَقَالَ لَهُ مروان: تأخّر إسلامک یا شیخ. فَقَالَ: قَدْ والله هممتُ بِهِ غیر مرة، فکان أبوک یصدنی عَنْهُ.
أنساب الأشراف بلاذری ج ۱ ص ۳۶۲
وقتی خطر را بزرگتر از تصورشان دیدند و شروع به آزار و اذیت کردند:
راوی میگوید: هنگامیکه عدد مسلمانان بیشتر شد و مسلمانان ایمانشان را ظاهر کردند کفار قریش به کسانی از قبائلشان ایمان آورده بود روی آورده و شکنجه کرده و اذیتشان کردند تا از دینشان (یعنی اسلام) برگردند.
متن عربی؛ قَالَ: فَلَمَّا کَثُرَ الْمُسْلِمُونَ وَظَهَرَ الإِیمَانُ أَقْبَلَ کُفَّارُ قُرَیْش على من آمن من قبائلهم یعذبونهم ویؤذونهم لیردوهم عَن دینهم
درر فی اختصار مغازی و سیر ج ۱ ص۴۸
مصنف عبدالرزاق صنعانی ج ۵ ص۳۸۴
الطبقات الکبرى، ابن سعد ج۱ ص ۱۵۸
پس عدهای با تحریک تعصبات جاهلی و عدهای با شکنجه و ارعاب مشرکین دین تازه خود یعنی اسلام را ترک کردند، عدهای هم ناچار به حبشه هجرت نمودند ! مشخص است مردم میخواستند همگی با دعوت مسلمان شوند متاسفانه اسلام ستیزان توان درک درست روایت امام صادق علیه السلام را نداشته اند!
به ارائه دیگر مدارک و قرائن بپردازیم:
راوی میگوید: سعید بن زید بن عمرو بن نفیل میگوید: ما یک سال به خاطر مسلمان شدن مخفی بودیم و تنها در خانهی در بسته یا شعبی خالی از سکنه میتوانستیم نماز بخوانیم که در آن صورت نیز باید برخی مراقب برخی دیگر باشیم.
متن عربی: عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ: سَمِعْتُ سَعِیدَ بْنَ زَیْدِ بْنِ عَمْرِو بْنِ نُفَیْلٍ یَقُولُ: اسْتَخْفَیْنَا بِالإِسْلامِ سَنَةً مَا نُصَلِّی إِلا فِی بَیْتٍ مُغْلَقٍ، أَوْ شِعْبٍ خَالٍ، یَنْظُرُ بَعْضُنَا لِبَعْضٍ.
أنساب الأشراف بلاذری ج ۱ ص ۱۱۷
راوی میگوید: که اصحاب رسول الله (ص) نماز ظهر را آزادانه میخواندند، اما برای نماز عصر شبها در شعبها پراکنده شده، تک تک یا دو نفر دو نفر نماز میخواندند. زمانی که طلیب بن عمیر و حاطب بن عمرو در شعب اجیاد اصغر نماز میخواندند مورد هجوم ابن اصدا و ابن غیطله قرار میگرفتند. آن دو فحاش بودند و با سنگ آن دو مسلمان را مورد حمله قرار دادند.
متن عربی: کَانَتْ قُرَیْشٌ لا تُنْکِرُ غَیْرَهَا. وَکَانَ النَّبِیُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ وَأَصْحَابُهُ إِذَا جَاءَ وَقْتُ الْعَصْرِ، تَفَرَّقُوا فِی الشِّعَابِ فَصَلُّوا، فُرَادَى وَمَثْنَى. فَبَیْنَا طیلب بْنُ عُمَیْرٍ وَحَاطِبُ بْنُ عَمْرٍو یُصَلِّیَانِ فِی شِعْبٍ بِأَجْیَادَ الأَصْغَرِ إِذْ هَجَمَ عَلَیْهِمَا ابْنُ الأَصْدَاءِ وَابْنُ الْغَیْطَلَةِ، وَکَانَا فَاحِشَیْنِ، فَبَاطَشُوهُمَا وَرَمَوْهُمَا بِالْحِجَارَةِ سَاعَةً حَتَّى خَرَجَا فَانْصَرَفَا.
منبع أنساب الأشراف ج ۱ ص ۱۱۷
واضح و آشکار است که استفاده از شمشیر در برخی از مکانها، برای آزادی بسیاری از تازه مسلمانان بود ، تا اینها بتوانند از زیر یوغ ستمگران و مشرکان خارج، و اسلام خود را آشکار کنند، نه برای همه مردم...
قبیله بنی خطمه که از ترس و ارعابِ امثال عصما بنت مروان، اسلام خود را مخفی نگه داشته بودند بعد از کشته شدن او آشکارا ابراز عقیده کرده و بسیاری دیگر هم به دین مبین اسلام روی آوردند:
واقدی میگوید: در این هنگام اسلام میان بنی خطمه آشکار شده بود و مردانی بودند که اسلام خود را از ترس قوم خود پوشیده میداشتند!
منبع: مغازی واقدی ج۱ ص ۱۷۳
ابن هشام میگوید: آن روز نخستین روز عزت اسلام در میان بنی خطمه بود زیرا پیش از آن هر کس که مسلمان میشد اسلام خود را آشکار نمیکرد..اما پس از آن که (عصما) دختر مروان کشته شد و مردم عزت پیروزی اسلام را دیدندگروهی دیگر از آنان نیز مسلمان شدند !
منبع: سیرة ابن هشام ج ۲ ص ۶۳۸
قسمت سوم
در اثبات اینکه مهمترین عامل مسلمان نشدن بخشی از مردم حجاز، فشار سران قبائل، و برخی تعصبات جاهلی بوده و نه استدلال، مدارک جالب توجه دیگری نیز وجود دارد:
در یثرب (مدینه) مردم زیادی بعد از پیمان عقبه اول و دوم مسلمان شدند. در پیمان عقبه اول، تعداد ۱۲ نفر از مردم این شهر به دیدار پیامبر (ص) شتافتند و مسلمان شدن خودشان را رسما اعلام کردند. این افراد که از دو قبیله اوس و خزرج بود و به واسطه دعوت پیامبر (ص) سرانجام بینشان صلح ایجاد شد، نقش مهمیدر مسلمان کردن یثربیها ایفا کردند...
روایت میگوید: وقتی اهل عقبهی اول به مدینه برگشتند، به قومیروی اوردند که پذیرای اسلام بودند. آنها را به اسلام دعوت کردند تا وقتی که اسلام در میان آنها گسترش یافت. و بزرگان آنها به رسول الله نامه مینوشتند و از او میخواستند افرادی را برای آنها بفرستد تا قرآن را به انها بیاموزد و دین را به انها بفهماند. پیامبر (ص)، مصعب بن عمیر را به سوی آنها فرستاد، قبل از او، اسعد بن زراره امام جماعت آنها بود. گفته میشود مصعب امام جماعت بود و نیز گفته میشود اسعد بن زراره همیشه امام جماعت بود بعد از آمدن مصعب تا زمانی که "سالم" به مدینه امد. و مصعب در مدینه قران را به آنها آموزش میداد تا زمانی که پیامبر به مدینه وارد شد. و گفته میشود مصعب به مکه برگشت سپس با پیامبر و اصحابش مهاجرت کرد
منبع: انساب الاشراف ج ۱ ص ۲۳۹
ترویج قطعی اسلام در مدینه نیز توسط فرستاده رسول خدا صلی الله علیه و آله یعنی مصعب بن عمیر با تلاوت قرآن بوده است. این تاثیر تا به آنجا بود که از رسول خدا (ص) نقل شده : الْمَدِینَة َفُتِحَتْ بِالْقُرْآنِ ؛ مدینه با قرآن گشوده شد.
منبع: فتوح البلدان ج ۱ ص ۱۷
همچنین یکی دیگر از دلایل مهم مسلمان شدن مردم مکه، صلح در حدیبیه بین پیامبر صلی الله علیه و آله و مشکرین بوده است
واقدی میگوید: جنگ مانع میان مردم و سخن گفتن با آنها بود. زمانیکه جنگ به صلح (حدبیه) تبدیل شد، هر کسی کمترین شعوری داشت و درباره اسلام چیزی میشنید مسلمان میشد تا جایی که برخی از سران شرک همچون خالد بن ولید و عمرو بن عاص نیز مسلمان شدند.
کَانَتْ الْحَرْبُ قَدْ حَجَزَتْ بَیْنَ النّاسِ و َانْقَطَعَ الْکَلَامُ، وَ إِنّمَا کَانَ الْقِتَالُ حَیْثُ الْتَقَوْا، فَلَمّا کَانَتْ الْهُدْنَةُ وَضَعَتْ الْحَرْبُ أَوْزَارَهَا و َآمَنَ النّاسُ بَعْضُهُمْ بَعْضًا، فَلَمْ یَکُنْ أَحَدٌ تَکَلّمَ بِالْإِسْلَامِ یَعْقِلُ شَیْئًا إلّا دَخَلَ فِی الْإِسْلَامِ، حَتّى دَخَلَ فِی تِلْکَ الْهُدْنَةِ صَنَادِیدُ الْمُشْرِکِینَ الّذِینَ یَقُومُونَ بِالشّرْک وَ بِالْحَرْب ِ- عَمْرُو بْنُ الْعَاصِ، وَ خَالِدُ بْنُ الْوَلِیدِ.
منبع مغازی الواقدی ج ۲ ص ۶۲۴
جابر بن عبدالله رحمه الله میگوید: ما فتح مکه را جز روز حدبیه نمیبینیم
و عن جابر قال : ما کنا نعلم فتح مکة إلا یوم الحدیبیة.
منبع؛ بحارالأنوار ج ۲۱ ص ۹۳
حال اسلام ستیزان به ما بگویند؛ اگر در زمان پیامبر صلی الله علیه و آله همه با شمشیر شدند پس ماجرای مسلمان شدن مردم یمن در زمان ایشان چیست ؟
گزارش : براء بن عازب میگوید؛ چون ما در رکاب آن حضرت به نزدیک یمن رسیدیم و یمنیها از آمدن آن حضرت باخبر شدند اجتماع کردند على علیه السلام با ما نماز صبح را به جماعت ادا کرده آنگاه پیشاپیش ما ایستاده نیایش خدا بجا آورده و امریه رسول خدا را بر آنها خوانده، حقیقت على ع در آنها کارگر شده در یک روز همه قبیله همدان، مسلمان شدند امیر المؤمنین از اسلام آنان به پیغمبر ص اطلاع داد
متن عربی
قال البراء : فکنتُ فیمن عَقَّبَ معه ، فلمّا انتهینا إلى أوائل أهل الیمن، بَلَغَ القوم الخبرُفتجمّعوا له، فصلّى بنا علیُّ بن أبی طالب الفجرَ ثمّ تقدّم بین أیدینا، فحَمِد اللّه وأثنى علیه، ثمّ قرأ على القوم کتابَ رسولِ اللّه فأسلمت هَمْدان کلُّها فی یومٍ واحد.
منبع؛ إرواء الغلیل ج ۲ ص ۲۳۰
نتیجه ؛ تراوشات ذهنی اسلام ستیزان نشان از فهم نادرست و سطحی از روایت امام صادق علیه السلام میباشد، و امتناع غالب، به خاطر ترس و فشار سران کفر بوده است
گروههای دیگری که جنگ با آنها در گرفته، ارتباطی با این شبهه مذکور ندارد و در جای خودش قابل بحث و تفصیل است.
روایت امام صادق علیه السلام ناظر به شبه جزیره عربستان میباشد، و تعمیم دادنش مصادره به مطلوب بود
پیوست کلیپ
مسلمان شدن روزافزون اروپاییها نگرانی کارشناس مسیحی را به همراه داشت
https://www.aparat.com/v/vKE8S
علت واقعی گسترش اسلام، دکتر ضیا صدرالاشرافی، آتئیست
https://www.aparat.com/v/hvlRf
انهدام شبهه
پایان